poniedziałek, 3 października 2011

Zdania warunkowe z si - typ III (niemożliwe)

Używamy ich wtedy, kiedy warunek wyrażony w zdaniu podrzędnym (zawierającym si) jest niemożliwy do spełnienia. Zarówno warunek, jak i rezultat odnoszą się do przeszłości.
Si (de joven) hubiera tenido suficiente dinero, me hubiera comprado un coche de lujo.
Gdybym (w młodości) miał wystarczająco dużo pieniędzy, to kupiłbym sobie luksusowy samochód.

  ... ale niestety nie miałem wtedy wystarczającej ilości pieniędzy i dlatego wtedy, w przeszłości, nie kupiłem sobie luksusowego samochodu. Warunek jest niemożliwy do spełnienia. – Chciałbym wtedy mieć tyle pieniędzy, ale już nie mogę cofnąć czasu i tego zmienić.


A oto struktura zdania nierzeczywistego:
SI
 + 
pluscuamperfecto de subjuntivo
 + 
condicional perfecto/pluscuamperfecto de subjuntivo

lub oczywiście:
condicional perfecto/pluscuamperfecto de subjuntivo
 + 
SI
 + 
pluscuamperfecto de subjuntivo


Condicional compuesto oraz pluscuamperfecto de subjuntivo w zdaniu głównym stosowane są wymiennie i są równoznaczne. W języku mówionym częściej stosowane jest jednak pluscuamperfecto de subjuntivo.


Oto dalsze przykłady:
Si hubiera podido, habría cambiado de trabajo/hubiera cambiado de trabajo.
Gdybym mogła, zmieniłabym [wtedy] pracę.

(Ale nie mogłam, więc nie zmieniłam.)
Si mi novio me hubiera engañado, lo habría dejado/lo hubiera dejado.
Gdyby mój chłopak mnie zdradził, rzuciłabym go.

(Ale mnie kochał i nie zdradził mnie, więc nie miałam powodu, aby go rzucać.)
Si él hubiera estudiado más, habría aprobado/hubiera aprobado el examen.  
Gdyby więcej się uczył, zdałby [wtedy] egzamin.

(Ale się nie uczył i dlatego oblał egzamin.)
Si hubiera podido, te habría ayudado/
te hubiera ayudado.  
Gdybym mógł. to bym Ci [wtedy] pomógł.

(Ale nie mogłem i nie pomogłem.)
Si lo hubiera sabido entonces, te lo habría dicho/te lo hubiera dicho.   
Gdybym to wtedy wiedział, to bym Ci powiedział.

(Ale nie wiedziałem i nie powiedziałem.)



Jeśli spodobał Ci się ten post, proszę poleć bloga swoim znajomym- tweetnij, lajknij, zaplusuj albo cośkolwiek innego. Dzięki! :-)

1 komentarz: